
Af Mogens Jørgensen
Overskriften er en slags genbrug, som jeg har benyttet i forbindelse med andre interessante og tilfældige oplevelser jeg har haft med gamle robåde, som er blevet solgt, givet væk eller på anden vis omplaceret fra deres oprindelige hjemsted og så pludselig dukker op igen som en ”Fugl Føniks”.
Således også med en klinkbygget single sculler fra Nakskov Roklub, hvorom følgende kan berettes:
Jeg var selv ungdomsroer på anden sæson dengang og endnu et par detaljer omkring båden dukkede op i min hukommelse. Båden blev bygget af den nu hedengangne fader til mange robåde i Danmark – Vichtor Jensen – Bådebygger i Hundested.
Det har helt sikkert været et par stolte formænd for henholdsvis G.R.I.N. & Nakskov Roklub – Aksel Jørgensen og Niels Lundsteen – som begav sig ud på en lang endagstur til Hundested (godt 200 km. hver vej), uden nogen motorveje og igennem alle købstæderne på ruten, hvis man ellers kan forestille sig det i dag. Med på turen var også fruerne – Inge og Putte – samt undertegnede og lillesøster på bagsædet af den nyvaskede Opel Rekord Stationcar (årg.1957) med tagbagagebære til at transportere den nye båd hjem på.
Efter den, fra børnehøjde set, lange køretur til Hundested kunne formændene og bådbyggeren foretage overdragelsesforretningen og efterfølgende surre sculleren og årerne fast på bilen.
Hjemturen må have været mindst ligeså lang, men jeg kan huske at der var ”pitstop” på Hotel Prindsen i Roskilde til en lille forfriskning, hvorefter transporten kunne fortsætte til Nakskov med sen ankomst.
Båden blev som nævnt døbt ved Nakskov Roklubs 75 års jubilæum i 1962 og fik navnet ”G.R.I.N. og forblev en del af NR-flåden indtil 1984, hvor Jørgen overtog den dengang skrantende dame.
- Prisen for den nye båd i 1962 var 1.500 kr. – Et sæt årer kostede 270 kr.
- Jørgen overtog ”G.R.I.N.” som ”vrag” i ca. 1984, da den ellers skulle have været på St. Hansbålet
- Jørgen betalte 750 kr. for ”G.R.I.N.”, som blev omdøbt til ”Tine” (efter sin datter)
- Jørgen skiftede dækket på båden, sleb og lakerede den, og fik riggene galvaniserede på værftet, hvor han arbejdede på det tidspunkt. Var riggene ikke blevet galvaniserede havde de kun holdt den halve tid.
- ”G.R.I.N.” har været Jørgen tro gennem 30 år på Marielyst og han undrer sig, hvor de år blev af?
Sculleren er nu i min forvaring her på Amager og planen er at den skal introduceres til sit ”tredje liv” i ”Roklubben Øresund”, hvor jeg i dag slår mine aktive folder på vandet. Jeg tror at ”G.R.I.N.” med sin robuste klinkbygning og bredde vil være en god bådtype for vores farvand, Øresund, som til tider kan være lidt udfordrende for de slankere kunststof scullere vi har i dag og et godt supplement til vores trim sculler, som bliver brugt flittigt.